του Διαμαντή Σεϊτανίδη
Ήταν πραγματικά μια από τις καλύτερες εκδηλώσεις στις οποίες έχω παρευρεθεί (και δεν είναι και λίγες...). Η χθεσινή εκδήλωση της Λέσχης Ιστορίας και Πολιτισμού της ΑΕΚ, με θέμα "Κληρονόμοι της Μικρασιατικής Καταστροφής: Πρόσφυγες και Αθλητισμός" ήταν από κάθε άποψη μια αποκάλυψη! Η μια ομιλία καλύτερη από την άλλη, ανέδειξαν ταυτόχρονα το μεγαλείο του Προσφυγικού Ελληνισμού και την ίδια την Ιδέα του Αθλητισμού.
Η πρόεδρος της Λέσχης Ιστορίας και Πολιτισμού της ΑΕΚ κ. Χριστίνα Σούκερη Παπασταμάτη ανοίγει την εκδήλωση
Μετά τον σύντομο αλλά περιεκτικό χαιρετισμό της προέδρου της Λέσχης, Χριστίνας Σούκερη- Παπασταμάτη, το λόγο πήρε ο υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος, ο οποίος έθεσε το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο εντός του οποίου εξελίχθηκε η Μικρασιατική Καταστροφή.
Ο υφυπουργός Παιδείας, Άγγελος Συρίγος
Ο κ. Συρίγος, διαπρεπής πανεπιστημιακός δάσκαλος, εξήγησε πώς τα στρώματα των προσφύγων ταυτίστηκαν με την πολιτική Βενιζέλου, πώς οι Κωνσταντινουπολίτες υπήρξαν κάπως πιο τυχεροί από τους Σμυρνιούς, αναφέρθηκε στην ουτοπία των πρώτων χρόνων, όταν οι πρόσφυγες περίμεναν να γυρίσουν στις πατρογονικές τους εστίες και χαρακτήρισε την ενσωμάτωσή τους στην ελλαδική κοινωνία, ως επίτευγμα μεγαλύτερο από τους πολέμους και τις νίκες του νεότερου ελληνικού κράτους μετά το 1821.
Διαδικτυακός χαιρετισμός του υφυπουργού Αθλητισμού, Λευτέρη Αυγενάκη
Εξίσου εκπληκτικός ήταν και ο καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ιάκωβος Μιχαηλίδης, ο οποίος είναι στέλεχος του ΠΑΟΚ και προσκλήθηκε, όπως είπε ο συντονιστής της εκδήλωσης, καθηγητής Αντώνιος Κλάψης, "επειδή προερχόμαστε από την ίδια μήτρα, την Προσφυγιά". Ο κ. Μιχαηλίδης μίλησε με θέμα "Όψεις του αθλητισμού στην προσφυγομάνα Θεσσαλονίκη: Η περίπτωση του ΠΑΟΚ" και θύμισε ότι αρχικά είχε ιδρυθεί η ΑΕΚ Θεσσαλονίκης (αμέσως μετά την Μικρασιατική Καταστροφή) που αργότερα απορροφήθηκε από τον ΠΑΟΚ. Ο κ. Μιχαηλίδης εξήγησε πώς τα προσφυγικά στρώματα της Θεσσαλονίκης εκπροσωπόυνταν κυρίως από τον ΠΑΟΚ και δευτερευόντως από τον Απόλλωνα Καλαμαριάς, τα νέα αστικά στρώματα της πόλης από τον Άρη και τα παλαιότερα "τζάκια" της Θεσσαλονίκης από τον Ηρακλή, την περίοδο που συντελέστηκε η Μικρασιατική Καταστροφή. Αναφέρθηκε στην αρχική στήριξη των προσφύγων στο πρόσωπο του Ελευθερίου Βενιζέλου, αλλά και στην οριστική τους απομάκρυνση όταν ο Βενιζέλος υπέργραψε Σύμφωνο Φιλίας με τον Κεμάλ Ατατούρκ. Προσωρινά τα προσφυγικά στρώματα στήριξαν τις αντιβενιζελικές δυνάμεις ενώ από τη δεκαετία του 40 ένα μεγάλο μέρος τους πέρασε στην Αριστερά.
Απλή, κατανοητή και γεμάτη επιχειρήματα κι ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις η ομιλία του Ι. Μιχαηλίδη, καθηγητή στο Αριστοτέλειο και παράγοντα του ΠΑΟΚ
Καταιγιστική ήταν η ομιλία του Γεώργιου Πραχαλιά, γεωγράφου και γεωπολιτικού επιστήμονα: Όταν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες κατέφθαναν στην «Παλαιά Ελλάδα» τον τραγικό Αύγουστο της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922, οι Παλαιοελλαδίτες τους αποκαλούσαν υποτιμητικά «Αουτιανούς», γιατί οι Μικρασιάτες χρησιμοποιούσαν την αντωνυμία της αρχαίας ιωνικής διαλέκτου «αουτός» αντί της νεοελληνικής αντωνυμίας «αυτός». Γλωσσολογικά όμως, το «αουτός» και όχι το «αυτός» έχει μεγαλύτερη συγγένεια με την αρχαιοελληνική αντωνυμία «ούτος»…
Ο πλήρης τίτλος του Βυζαντινού Αυτοκράτορα, όπως τον παρουσίασε ο κ. Πραχαλιάς
"Όταν παίζουμε, λέμε την ιστορία μας"
Στην εκδήλωση της Λέσχης Ιστορίας και Πολιτισμού ΑΕΚ για τα εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή ο κ. Πραχαλιάς ανέδειξε το πως ο προσφυγικός αθλητισμός και η ΑΕΚ καθόρισαν την πολιτισμική ταυτότητα του νεότερου Ελληνισμού, συνδέοντας την πανάρχαια ελληνική γη της Ιωνίας, το Βυζάντιο, τον Κολοκοτρώνη, τον Παπαρρηγόπουλο και τον ιδρυτή της ΑΕΚ Κωνσταντίνο Σπανούδη ο οποίος είχε πει το μεγαλειώδες «Όταν παίζουμε, λέμε την ιστορία μας».
Τέλος ο κ. Πραχαλιάς, παρά το ότι χαρακτήρισε -όντας ρεαλιστής- σχεδόν γραφικό το αίτημα επιστροφής των Ελλήνων στην Κωνσταντινούπολη υπό τις συνθήκες της εποχής μας, κι αφού θύμισε τη ρήση της Ελένης Γλύκατζη- Αρβελέρ ότι «η Ελλάδα είναι το μόνο ευρωπαϊκό κράτος που δεν απελευθέρωσε την ιστορική του πρωτεύουσα», συνέδεσε αριστοτεχνικά την παλαιά προσευχή «Σώπασε, κυρά Δέσποινα, και μην πολυδακρύζεις, πάλι με χρόνια με καιρούς, πάλι δικά Σου θάναι» με το σύνθημα που ακούγεται στα παιχνίδια της ομάδας μας, «ΑΕΚ ζούμε, στην Πόλη να σε δούμε».
Ο γεωπολιτικός επιστήμων και γεωγράφος, Γιώργος Πραχαλιάς εξηγεί ότι ο ΠΑΟΚ υπήρξε ως αθλητική οντότητα, αφού προηγουμένως αφομοίωσε την ΑΕΚ Θεσσαλονίκης
Ήταν από κάθε άποψη μια εκπληκτική βραδιά. Στους παρευρεθέντες διέκρινα τον πρωτοπρεσβύτερο κ. Παντελεήμονα, τον πρόεδρο της ΑΕΚ κ. Ασλανίδη, τον εκπρόσωπο του Δήμου Αθηναίων, Χρήστο Τεντόμα κλπ.
Φυσικά, όπως είναι φυσικό, έλαμψε δια της απουσίας του ο δήμος της Νέας Φιλαδέλφειας- Νέας Χαλκηδόνας. Ούτε ο δήμαρχος, ούτε κάποιος από τη διοίκηση, ούτε κανείς από την αντιπολίτευση.
Το παράλυτο δημοτικό κατεστημένο απαξιοί να παρευρεθεί σε τέτοιες ποιοτικές εκδηλώσεις, που ανταποκρίνονται στα υψηλά ιδεώδη του Αθλητισμού.
Αρκείται στο γήπεδο, όπου υπάρχουν και τα ψηφαλάκια…
Έφυγα φανερά συγκινημένος, έκπληκτος από την ποιότητα και το υψηλότατο επίπεδο της εκδήλωσης.
Μπράβο και συγχαρητήρια στη Λέσχη Ιστορίας και Πολιτισμού της ΑΕΚ, που αναδεικνύει τον ξεχωριστό ρόλο της Προσφυγιάς στην σημερινή ελληνική κοινωνία του 21ου αιώνα. Πάντα τέτοια!-