Η α-νοησία είναι ανέορτη

Δημοσιεύτηκε στις 26/12/2018 στην κατηγορία Παρεμβάσεις  |  1 σχόλιο

του Χρήστου Γιανναρά

 

Μ​​οιάζει να έχει χαθεί, για το μεγαλύτερο ποσοστό του ανθρώπινου πληθυσμού στον πλανήτη σήμερα, η επίγνωση της διαφοράς ανάμεσα στη γιορτή και στην επιπόλαιη τέρψη. Η απώλεια μετριέται σε διάρκεια ενός ή των δύο τελευταίων αιώνων – τα Χριστούγεννα, λ.χ., τι σήμαιναν για τον παππού ή τον προπάππου μας και τι σημαίνουν για μας σήμερα;

Ενας ή και δύο αιώνες είναι διάρκεια ασήμαντη (σε σχέση με την ηλικία του σύμπαντος ή και σε σχέση με την ύπαρξη έλλογης ζωής πάνω στη γη). Πάντως, σε οποιοδήποτε βάθος χρόνου, τη γιορτή τη γεννούσε η απάντηση στο ερώτημα: από ποια αιτία και για ποιο σκοπό υπάρχει ο «κόσμος», γιατί ο λόγος-τρόπος της ύπαρξης των υπαρκτών να συνιστά κόσμημα αρμονίας, τάξης και κάλλους;

Δεν απασχολούσε όλους το ερώτημα, υπήρχαν πάντοτε και άνθρωποι άσκεφτοι, βοσκηματώδεις, που απλώς επιβίωναν χάρη στις ορμές αυτοσυντήρησης – χωρίς ερωτήματα για την αιτία και τον σκοπό της ύπαρξης. Υπήρχαν, ίσως και να πλεόναζαν, οι άσκεφτοι, αλλά τον χρόνο τον μετέπλαθαν σε Ιστορία μόνο όσοι πάλευαν να διακρίνουν «νόημα» της ύπαρξης. Αποτύπωναν την πάλη τους στην Τέχνη, στη Φιλοσοφία, στο «Πολιτικόν Αθλημα».

Σήμερα, για πρώτη ίσως φορά, ο χρόνος κυλάει, αλλά Ιστορία δεν γράφεται. Συμβαίνουν πολλά και διάφορα, όπως συμβαίνουν και σε μια μυρμηγκοφωλιά ή σε κυψέλη μελισσών. Αφορούν στην ικανοποίηση του ενστίκτου και των ορμών επιβίωσης, όχι στο ερώτημα: γιατί η επιβίωση, γιατί η ύπαρξη. Τα όσα συμβαίνουν μεταποιούνται αμέσως σε «πληροφορία», η πληροφορία αξιολογείται χρηστικά, πουλιέται σαν «είδηση». Για να είναι ευπώλητη η είδηση πρέπει να εντυπωσιάσει, γι’ αυτό και υποτάσσεται ολοκληρωτικά στην προτεραιότητα του εντυπωσιασμού: εμπορευματοποιούνται οι εντυπώσεις, υποκαθιστούν την είδηση.

Αυτή μπορεί να είναι μια εξήγηση, γιατί δεν υπάρχουν πια και Γιορτές. Γιορτή είναι μια μεγάλη χαρά που κοινωνείται, μοιράζεται και μετέχεται από την κοινότητα. Την πραγματικότητα της «κοινότητας» δεν τη συγκροτούσε ο «καταμερισμός της εργασίας, η «κοινωνία της χρείας» – ο ωφελιμισμός μπορεί να οδηγήσει μόνο ώς τον «εταιρισμόν επί κοινώ συμφέροντι» (την societas). Δεν αρκεί η χρησιμοθηρία για να γεννηθεί «πόλις», «κοινότητα», «εκκλησία» (του δήμου ή των πιστών). Η χρησιμοθηρία γεννάει συμβάσεις, συμβόλαια, «συντάγματα», νάρθηκες θωράκισης ατομικών δικαιωμάτων – κατασφαλίζει τις βοσκηματώδεις υπάρξεις.

Η πόλις-κοινότητα-εκκλησία έχει άξονα συνοχής το «ιερό», δηλαδή το σημάδι-σημαίνον του αληθούς. Και α-λήθεια (εμφάνεια) είναι η φανέρωση, δηλαδή η εμπειρική πιστοποίηση (όχι η «δόξα»-δοξασία) του τρόπου της αθανασίας (του «αθανατίζειν»). Εμπειρική πιστοποίηση καθολικά κοινωνούμενη που γεννάει το γεγονός της Γιορτής.

Οι άνθρωποι σήμερα δεν ξέρουμε τη Γιορτή, ονομάζουμε «γιορτή» την προγραμματισμένη (ημερολογιακά) τέρψη ή διασκέδαση ή ευωχία – ατομοκεντρικές, εφήμερες ευχαριστήσεις. Θεωρούμε «γιορτή» έναν ξεχωριστό διάκοσμο της πεζής καθημερινότητας – λαμπιόνια, καμπανίτσες, πολύχρωμες μπαλίτσες, έλατα με γιρλάντες, πακεταρισμένα δωράκια, αλλοδαπές μουσικές. Η «αλήθεια» για μας σήμερα δεν είναι ο τρόπος της αθανασίας, που σημαίνεται μόνο με τη γλώσσα της Τέχνης ή της πολιτικής και εκκλησιαστικής πράξης. Για μας «αλήθεια» είναι η ορθότητα της κατανόησης, γι’ αυτό και η πολιτική πράξη έχει δώσει τη θέση της στην προπαγάνδα, στον διαφημιστικό εντυπωσιασμό, όπως και το εκκλησιαστικό γεγονός έχει υποκατασταθεί από το «κήρυγμα».

Λογαριάζουμε για «πολιτικούς» τους επιδέξιους χειριστές του λεκτικού εντυπωσιασμού, οσοδήποτε ψεύδος, απάτη ή μικρόνοια κι αν κομίζουν. Και λογαριάζουμε σαν λειτουργία «πατρότητας», εισόδου στον τρόπο της όντως ζωής, το κήρυγμα: την υποκατάσταση του εκκλησιαστικού γεγονότος από τη νέκρα της τυποποιημένης συναισθηματικής και ηθικοδιδακτικής φλυαρίας.

Η πολιτική δεν είναι πια υπούργημα που διακονεί την «κοινωνίαν της χρείας», είναι ντοπάρισμα και μέθη επιθετικής διαχείρισης εντυπώσεων, παράκρουση ευθέως ανάλογη με την ποδοσφαιρολαγνεία (ενδεικτική η παραλληλία «δελτίων ειδήσεων», πολιτικών και «αθλητικών», απανωτά μέσα στη μέρα). Και η Εκκλησία δεν είναι πια κοινότητα (ενορία και επισκοπή) όπου κοινωνείται το άθλημα του τρόπου της αθανασίας, είναι «επικρατούσα θρησκεία», με συνείδηση και οργάνωση κυρίαρχης ιδεολογίας, με όπλο κυριαρχίας το κήρυγμα: Πρωινό, εσπερινό, προφορικό, έντυπο, ραδιοφωνικό, τηλεοπτικό – κήρυγμα απόλυτα υπόδουλο στις πρακτικές της ιδεολογικής προπαγάνδας.

Η παρακμιακή αλλοτρίωση, στρέβλωση και παραποίηση της πολιτικής και της Εκκλησίας, συνοδεύεται (απολύτως λογικό) και από τη διαστροφική παράχρηση της λέξης έρωτας, ερωτικός. Σημαίνει πια η λέξη, στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, την πορνική, εμπορευματοποιημένη εκδοχή της σεξουαλικότητας. Τα πιο πολύτιμα, κορυφαία κατορθώματα πληρότητας της ζωής, τα υποτάσσουμε οι άνθρωποι στη χαμέρπεια του ατομοκεντρικού πρωτογονισμού. Αυτή η πιστοποίηση είναι οδύνη, αλλά και πρόκληση: Πάντοτε, μια «μαγιά» ανθρώπων θα σώζει την προτεραιότητα του πόθου για την αλήθεια της πολιτικής, την αλήθεια της Εκκλησίας, την αλήθεια του έρωτα.

Μαζί και την αλήθεια των Χριστουγέννων.

Επιφυλλίδα του Χρήστου Γιανναρά στην εφημερίδα Καθημερινή 23/12/18

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

 

Μαίνεται ο εμφύλιος μεταξύ των συνυπεύθυνων - Κολλητοί Βασιλόπουλου, εναντίον Βασιλόπουλου!

 

Ακόμα σιωπούν για τις καταγγελίες εναντίον τους Βασιλόπουλος, Παπαλουκά- Ερωτήματα για τους τέσσερις

 

Ανεξέλεγκτος ο εμφύλιος στη Δύναμη (πρώην) Κολλητών

 

Όταν ο δήμος Νέας Φιλαδέλφειας- Νέας Χαλκηδόνας, διαψεύδει τον... εαυτό του!

 

Τα κακομαθημένα!

 

Το ποντίκι που βρυχάται «με ξένα κόλυβα»

 

Τα ψέματα Βασιλόπουλου για το κτήριο της Στρούγκας

 

Πάρτι απευθείας αναθέσεων «εις υγείαν των προσφύγων»- Απευθείας ανάθεση ΚΑΙ στη σύζυγο του δημάρχου!

 

Στο υβρεολόγιο του δημάρχου εναντίον μου, απαντώ με ψυχραιμία και χαμόγελο

 

Πώς κάνει κοινωνική πολιτική η Λάρισα και πώς η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα

 

Τι έχουν τα Τρίκαλα που δεν έχει η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα;

 

Ο Ποδονίφτης στη Φιλοθέη κι ο Ποδονίφτης στη Φιλαδέλφεια

 

Να μη γίνουμε Μάνδρα. Η Σκρά είναι βόμβα. Πότε πίεσε ο δήμος την Περιφέρεια για αντιπλημμυρικά;

 

Τα πραγματικά προβλήματα της πόλης ο δήμος τα ξεπετά με μια ανακοινωσούλα

 

Καμια συνέπεια. Καμία ιδεολογία. Μόνο χωρίς αρχές απόλαυση της εξουσίας

 

Υπογειοποίηση: Η πόλη σε σύγχιση με ευθύνη του δημάρχου

 

Γράψτε την άποψή σας

Ανώνυμος (27/12/2018 06:48)

Της παπαρολογιας το ανάγνωσμα!
Χρήση λέξεων που δεν μπορεί να καταλάβει η πλεμπα άρα δεν μπόρεσε να ασκήσει και κριτική να συμφωνήσει η να διαφωνήσει!
Κανείς δεν αμφισβητεί την μόρφωση του αρθρογράφου την οποία κομπλεξικα επιδεικνύει χρησιμοποιώντας πομπώδεις εκφράσεις!
Ένας άλλος Ζουράρις!

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Ανώνυμος
@ 23/03/2019 10:14 Ο Βουρος όχι μόνο έχει κολλητούς που σίγουρα θα θέλει να εξυπηρετήσει, αλλά και οι κολλητοί του είναι οι πιο παλιοί κομμ...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: Ανωνυμος
Εκτός από το ηλίθιο σχόλιο για το Ζεφύρι όπου κατοίκουν Ρομά ο Γιαννάκης ο Βριλησσιωτης έπεσε και σε άλλα ατοπήματα! Αναφέρθηκε σε "τριανταφ...

Ούτε τους χομπίστες, ούτε τους τουρίστες
Xρήστης: Ανωνυμος
Η ενημέρωση από το aek 365 το μόνο που καταφέρνει είναι να ανακατεύει τον χυλό που έχουν τα ουγκανα στο κεφαλι! Την ιστορία της Φιλαδέλφειας...

Ο Στράτος Διονυσίου, παρεμβαίνει στα δημοτικά πράγματα της Φιλαδέλφειας- Χαλκηδόνας
Xρήστης: @Λάθος άσμα
Νουλη μεγαλη ιδέα εχεις για τον εαυτο σας...

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@11.53 Ξέρεις με πόσα συμφέροντα με έχουν ταυτίσει; με όλα! Θα έπρεπε να είμαι Ο Διάβολος για να εξυπηρετώ ΟΛΑ τα συμφέροντα. Άσε λοιπόν τα ...

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: North end
Όχι και Ζεφύρι! Εξάρχεια με κάγκουρες ή/και Μπουρνάζι με φρικιά. Συνεχίστε έτσι.. μπορεί να εκπλαγείτε ευχάριστα....

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Όχι άλλο κάρβουνο.
@ 10:14 Δεν κατάλαβες... Εσείς μας περνάτε για πρόβατα. Κι αυτό ακριβώς θα πληρώσετε. . Ακόμα να συνειδητοποιήσεις ότι ο... "υγιεινός περίπ...

Ούτε τους χομπίστες, ούτε τους τουρίστες
Xρήστης: Nick
Μην ασχολείστε με το γαυροτρολ. Απο την εκπομπή του Τσουκαλά ενημερώνεται....

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: @Διαμαντής Σεϊτανίδης
Βρε συ Διαμαντή δεν θα άλλαζε κάτι αν ο Βασιλόπουλος δεν ήταν τουρίστας. Τον ίδιο χαρακτήρα θα είχε, τις ίδιες ικανότητες και τις ίδιες προθ...

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Nick
Δεν ξέρω αν υπερασπίζονται πολλοί τον Βούρο η γράφει εδώ μόνο ένα άτομο αλλά η ουσία είναι ότι ο κόσμος γνωρίζει ότι ο Βούρος απουσίαζε απο ...

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@10.14 Ποιος μίλησε για Βούρο; εσύ και μόνο. Έχει την αξία του αυτό, όπως τη σημασία της έχει και η απροϋπόθετη στήριξη σου σε κάποιον που α...

Ούτε τους χομπίστες, ούτε τους τουρίστες
Xρήστης: @Ανώνυμος (23/03/2019 10:13)
Μπηκα και γραφει αλλα οποτε μαλλον εσυ μπηκες στην ιστοσελιδα του Μαρινακη αντι για την wikipedia ...

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Ο Τουρίστας
Επειδή έλειπα για χρόνια λυπάμαι δεν γνωρίζω τα θεματάκια σας. Για λαμογιές και εξυπηρετήσεις ψηφίστε αυτούς που σας τα υποσχέθηκαν. Εγώ δυ...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: @ανώνυμος (22/03/2019 23:48)
Μακάρι να τον έστειλε η ΑΕΚ ώστε να δούμε να γίνονται γρήγορα τα έργα που έχουν σχέση με το γήπεδο και θα δώσουν ανάσα στην πόλη. Όσοι προτ...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: @Διαμαντής Σεϊτανίδης (22/03/2019 22:11)
Καταλαβαίνω πολύ καλά τι διαβάζω και είναι ξεκάθαρος ο στόχος. Αφήνεις συνέχεια υπονοούμενα σε όλα τα άρθρα για το τι στραβό θα κάνει αν εκλ...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©