Η Παιδεία ως τείχος κατά της δημογραφικής φοβίας

Δημοσιεύτηκε στις 25/10/2016 στην κατηγορία Γνώμες  |  1 σχόλιο

Από την εκπαιδευτικό και Γενική Γραμματέα της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Νέας Φιλαδέλφειας- Νέας Χαλκηδόνας, Ελένη Γούλα, λάβαμε το παρακάτω κείμενο, ως συμβολή στον διάλογο που αναπτύχθηκε μέσα από την "Αλήθεια" με αφορμή παλαιότερη ανακοίνωση της Ένωσης Συλλόγων Γονέων:

*****

 

Μετά την ανάγνωση σχολίων από ανώνυμο συμπολίτη σχετικά με την τοποθέτηση της Ένωσης Γονέων Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στις 18-10-2016 με θέμα «Η Παιδεία ως φορέας και  χώρος αγωγής και πολιτισμού, ουμανισμού και αξιών καλείται τώρα να αποδείξει τον στόχο της…» http://www.e-alitheia.gr/post/21607/paremvasi-ths-enwshs-gonewn-gia-thn-paideia-ws-xwro-agwghs-kai-politismou αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω την προσωπική μου αντίθεση επί των σχολίων του.  Μέσω των σχολίων αυτών ο ανώνυμος αναγνώστης  ασκεί κριτική στο κείμενο της Ένωσης Γονέων, στην οποία διατελώ Γ. Γραμματέας, επικεντρώνοντας τις ανησυχίες του στο δημογραφικό πρόβλημα που θα δημιουργηθεί με την έλευση των προσφύγων στην πατρίδα μας. 

 

 Κατ’ αρχάς καλό είναι να θυμηθούμε ότι το γερμανικό οικονομικό θαύμα βασίστηκε αφενός στη διαγραφή του χρέους της Γερμανίας, αφετέρου στα εκατομμύρια των μεταναστών  που κατέκλεισαν τη Γερμανία και ανόρθωσαν την κατεστραμμένη γερμανική βιομηχανία – μεταξύ αυτών και εκατοντάδες χιλιάδες Ελλήνων. Εκατομμύρια μετανάστες ζουν ακόμα και σήμερα στη Γερμανία και δεν διαφαίνεται ότι σκοπεύουν να την εγκαταλείψουν.  Ωστόσο, η Γερμανία δεν νιώθει απειλημένη από αυτούς γιατί κατάφερε να τους ενσωματώσει μεταξύ άλλων και μέσω της ένταξης των παιδιών στα σχολεία της και της παροχής ευκαιριών.  Τα παιδιά π.χ. Ελλήνων μεταναστών δεύτερης και τρίτης γενιάς αισθάνονται πλήρως ενταγμένα στο σύστημα και μάλλον … γερμανάκια.   Δυστυχώς δεν έκανε το ίδιο και η Γαλλία με τους περιθωριοποιημένους «Γάλλους πολίτες» μετανάστες εκ των πρώην αποικιών, κάποιοι από τους οποίους οργανώνονται επικινδύνως εναντίον της, όπως δείχνουν πρόσφατα γεγονότα.  Σχετικά με τον Π. Κονδύλη που αναφέρει ο ανώνυμος αναγνώστης, να μην ξεχνάμε ότι και ο ίδιος ο Κονδύλης ήταν επιστημονικός, άρα οικονομικός μετανάστης στην Γερμανία, όπου διέπρεψε με τα φιλοσοφικά συγγράμματά του, ενώ το ελληνικό ακαδημαϊκό σύστημα τον κρατούσε περιθωριοποιημένο(!).

 

Σε σχέση με τις αναφορές του ανώνυμου σε «φυλετικά και πολιτισμικά ισότιμους ή και ανώτερους» μάλλον θα ‘πρεπε να εκλείψουν τέτοιου είδους όροι που παραπέμπουν στην «αρία φυλή» και την εξόντωση εκατομμυρίων ανθρώπων. Κατανοώ το πνεύμα του ότι δημογραφικό ζήτημα θα υπήρχε κι αν μετανάστες στην Ελλάδα ήταν τόσο Αμερικανοί και Ευρωπαίοι όσο Ασιάτες και Αφρικανοί.  Παρά ταύτα, είναι καθ’ όλα ρατσιστικό το σχόλιο αυτό, καθότι ταξινομεί τους ανθρώπους των δύο πρώτων ηπείρων ως «ισότιμους ή ανώτερους πολιτισμικά».  Οι κάτοικοι των άλλων δύο ηπείρων είναι δηλαδή κατώτεροι; Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι παρά τη διαφορετικότητά τους και δικαιούνται ίση μεταχείριση, ίσες ευκαιρίες και ελεύθερη συμμετοχή σε κοινωνικό πεδίο. Η διαφορετικότητα είναι πλούτος στην κοινωνία.  Να σκεφτούμε μόνο την παγκόσμια ιστορία από τους προϊστορικούς χρόνους κι έπειτα, με τις μεγάλες μεταναστεύσεις λαών, την πρώτη «αποικιακή εξάπλωση» των Ελλήνων κατά τα μεταβατικά χρόνια, το μεγάλο αποικισμό κατά τα αρχαϊκά κ.λπ. και τον πολυσύνθετο πολιτισμό που άνθησε στην εκάστοτε ιστορική περίοδο.

 

Προσωπικά, περισσότερο από το δημογραφικό ζήτημα, με απασχολεί η σκέψη ότι οι πόλεμοι συμβαίνουν προγραμματισμένα από τους «πολιτισμικά ισότιμους και ανώτερους» ώστε τα εκατομμύρια ξεριζωμένων ανθρώπων να παραδοθούν βορά στην πρόοδο για την οικοδόμηση ενός ακόμα «οικονομικού θαύματος» και άλλων «Γερμανιών».  Αν το πλήθος μεταναστών σε συνδυασμό με την «πίεση και την κρίση μπορούν να αποδεσμεύσουν κεντρομόλες, όμως εξ ίσου μπορούν να αποδεσμεύσουν κεντρόφυγες δυνάμεις, αυταρχισμό, περιχαράκωση», όπως αναφέρει ο ανώνυμος φίλος , τότε και πάλι θα επιμείνω στο ρόλο της παιδείας που ήταν και το κεντρικό θέμα κειμένου -  παρέμβασης του Δ.Σ. της Ένωσης Γονέων.  Ο φασισμός, ιστορικά γεννιέται και αναπτύσσεται σε συγκεκριμένο κοινωνικό περιβάλλον και συνθήκες αξιοποιώντας την κρίση.  Απευθύνεται σε πολιτικά και κοινωνικά οπισθοδρομικές συνειδήσεις και κινητοποιεί τα πιο καθυστερημένα κοινωνικά στρώματα. Εδώ είναι που η  παιδεία διαδραματίζει μέγα ρόλο, θωρακίζοντας από την απειλή του φασισμού, που είναι εν προκειμένω και η μοναδική απειλή! 

 

Τέλος, και πάλι λύση για το δημογραφικό αποτελεί η παιδεία που δεν ισοπεδώνει το διαφορετικό αλλά το σέβεται και ενσωματώνει το νέο δίνοντάς του όμως ταυτόχρονα και την τοπική παιδεία, εν προκειμένω την ελληνική. Με τον τρόπο αυτό καθίστανται οι μεταναστεύοντες ισάξιοι πολίτες, οι μετέχοντες της ελληνικής παιδείας σκέφτονται με  ελληνικό πνεύμα.  Ή μήπως με την εθνική μας «καθαρότητα» θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε ως Έλληνες, αφού οι σύγχρονες οικογένειες έχουν από κανένα έως και δύο παιδιά, επί το πλείστο;  Δεν φέρουν ευθύνη για τη μείωση του αμιγώς ελληνικού πληθυσμού οι Έλληνες;  Και στα παλιότερα χρόνια υπήρχε φτώχεια, αλλά οι άνθρωποι έκαναν περισσότερα παιδιά.  Μήπως είναι ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η βόλεψη – πέραν των προβλημάτων τεκνοποίησης – που οδήγησαν στην υπογεννητικότητα;. 

 

Θα ήθελα επίσης να αναφέρω ότι οι σκέψεις του κειμένου του Δ.Σ. της  Ένωσης Γονέων δεν βγήκαν, όπως παραθέτει ο ανώνυμος αναγνώστης, από «τα ήρεμα και αβλαβή σπουδαστήρια, όπου συναντώνται οι οπαδοί του ηθικού οικουμενισμού[…]»,  αλλά μέσα από την καθημερινή συμβίωση όλων μας με κάθε λογής μετανάστες. Βάσει της προσωπικής μου εμπειρίας ως εκπαιδευτικού σε δημόσια σχολεία όπου είναι έντονο το πολυπολιτισμικό στοιχείο, μπορώ να πω με σιγουριά ότι οι μετέχοντες της ελληνικής παιδείας αλλοδαποί μαθητές θα πέθαιναν για την Ελλάδα όσο και οι αμιγώς Έλληνες…  Αλλά και οι Έλληνες μαθητές έχουν ξεπεράσει ενδοιασμούς όπως αυτούς του ανώνυμου σχολιαστή. Ο ψυχικός τους κόσμος έχει εμπλουτιστεί με τις αξίες της αλληλεγγύης, της αλληλοκατανόησης, του σεβασμού στη διαφορετικότητα. Οι επόμενες γενιές ίσως μπορούν να συμβάλουν στην προάσπιση της ειρήνης και της φιλίας των λαών.  Πρόβλημα σίγουρα υπάρχει και έγκειται στο εκπαιδευτικό σύστημα όπως είναι σήμερα, που διδάσκει μεν το σεβασμό στην διαφορετικότητα ποικιλοτρόπως, δεν απευθύνεται όμως σε γνωστικό επίπεδο προς όλους ισότιμα, αφού το μαθητικό σύνολο είναι ανομοιογενές.  Έτσι, μαθητές που διακόπτουν τη φοίτησή τους, φαινόμενο που απαντάται κυρίως σε μεγαλύτερες τάξεις, έχουν κοινωνικά χαρακτηριστικά, μεταξύ αυτών και η καταγωγή.

 

Το συμπέρασμα δεν είναι ότι πρέπει να μετατραπούμε σε θιασώτες ενός κόσμου χωρίς σύνορα, χωρίς θρησκεία, χωρίς την κουλτούρα μας που φέρει χαρακτηριστικά από τα πανάρχαια χρόνια ως σήμερα.  Το όραμα «χωρίς σύνορα» διαψεύστηκε, όχι γιατί οι άνθρωποι διαφορετικής καταγωγής, φέροντες διαφορετική γλώσσα, θρησκεία και πολιτισμό, δεν μπορούν να συμβιώσουν μαζί μας αλλά γιατί ο «κόσμος χωρίς σύνορα» καπηλεύτηκε σαν σύνθημα, δυστυχώς, από τους ισχυρούς και «πολιτισμικά ανώτερους» απλά για να εξάγουν τα προϊόντα τους αδασμολόγητα και να διακινούν τα κεφάλαιά τους απρόσκοπτα…

 

Εμείς, τουλάχιστον, οι απλοί, οι έχοντες καμία εξουσία, καλό θα ήταν να μην αντιμετωπίζαμε τους πρόσφυγες μετανάστες περιοριστικά, ως άτομα που χρήζουν της βοήθειάς μας αλλά να αναθεωρήσουμε τις απόψεις μας, να επανεξετάσουμε τίμια τις προκαταλήψεις μας, να αφουγκραστούμε την περηφάνια τους, τι σκέφτονται, τι τους απασχολεί, τι μπορούν να προσφέρουν.

 

Υπάρχουν και περιπτώσεις παιδιών που ξεκίνησαν τη ζωή τους συναντώντας πολύ μεγάλες δυσκολίες, για να αναδειχτούν αργότερα σε μεγάλες προσωπικότητες. Αξίζει να διαβάσει κανείς κλασικά λογοτεχνικά έργα που περιγράφουν τέτοιες περιπτώσεις όπως «Δαβίδ Κόπερφιλδ» του Κ. Ντίκενς, «Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα» του Μ. Λουντέμη, «Τα άγουρα χρόνια» του Α. Κρόνιν κ.λπ.

 

Σας θυμίζω μόνο τον πάντα επίκαιρο Τ. Λειβαδίτη, με το «αν θες να λέγεσαι άνθρωπος»

 

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος

 δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν΄ αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για το δίκαιο […]

Έτσι λίγο να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια

 αφήνεις χιλιάδες παιδιά να κομματιάζονται την ώρα που παίζουν ανύποπτα στις πολιτείες

 μια στιγμή αν κοιτάξεις το ηλιοβασίλεμα

 αύριο οι άνθρωποι θα χάνουνται στη νύχτα του πολέμου

 έτσι και σταματήσεις μια στιγμή να ονειρευτείς

 εκατομμύρια ανθρώπινα όνειρα θα γίνουν στάχτη κάτω από τις οβίδες.[…]

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ούτε μπροστά στη Μνήμη της Μικρασίας δεν μπορούν να ενωθούν!

Σε Ιωνία και Φιλαδέλφεια η Μητρόπολη τίμησε τα θύματα της Μικρασίας

Έγινε ο αγιασμός στη ΦΕΑ

Με λαμπρότητα ο εορτασμός της Αγίας Ευφημίας

Με το δεξί μπήκε ο Ιωνικός στο πρωτάθλημα Α2 χάντμπολ

Γράψτε την άποψή σας

ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ (25/10/2016 20:14)

Ο Π. Κονδύλη ήταν όντως οικονομικός μετανάστης στην Γερμανία. Αυτό δεν τον εμπόδισε παρατηρώντας τα πράγματα με εξαιρετική διεισδυτικότητα να καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα περί των «επερχομένων» που επαληθεύονται σχεδόν όλα. Δεν παραδέχεται ότι οι μετανάστες είναι «πολιτισμικά» κατώτεροι – τουναντίον μάλιστα - και δεν θέττει πουθενά φυλετικό θέμα. Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει εξαντληθεί, εκτεταμένα όμως αποσπάσματα από αυτό καθώς και από άλλα έργα του θα βρείτε στις πηγές που αναφέρονται καθώς και στο http://cosmoidioglossia.blogspot.gr. Ίσως διαβάζοντάς τα ανακαλύψετε ότι συμφωνείτε σε πολλά πράγματα, όπως λ.χ. στα περι «ενός κόσμου χωρίς σύνορα» που αναφέρετε. Σημειώστε ότι ο εκλιπών Π. Κονδύλης δήλωνε Μαρξιστής. Σημειώστε ακόμη πως ο «αναγνώστης» αναφέρει απόσπασμα από συγκεκριμένο βιβλίο του Π. Κονδύλη, όχι την προσωπική του γνώμη και δεν είναι «ανώνυμος», υπογράφει ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ.

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Ας του πει κάποιος...
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@15.02 Αυτό που δεν καταλαβαίνεις αγαπητέ, είναι ότι εγώ εκ φύσεως και εκ θέσεως ΔΕΝ εντάσσομαι σε ομάδες και συστήματα. Δεν είμαι ΤΟΥ τάδε ...

Ας του πει κάποιος...
Xρήστης: Γιάννης
Είχα ψηφίσει Βασιλόπουλο και στις τελευταίες εκλογές Βούρο. Δεν έχω καμιά σχέση με ποδοσφαιρικές ομάδες και έχω σχηματίσει τη δική μου άποψ...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Κουκουές
@ Διαμαντής Σεϊτανίδης (20/11/2019 12:30) Εσείς θα κάνετε ρεπορτάζ. Ο γράφων κι οι άλλοι, αν μας επιτρέπετε, θα σχολιάζουμε. Με την άδειά σα...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@12.01 Εγώ σας γράφω πληροφορίες κι εσείς, αντί να τις αξιολογήσετε, μου γράφετε διάφορα. Οκ, μπορείτε να συνεχίσετε. Εγώ το ρεπορτάζ το έγρ...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Κουκουές
@ Διαμαντής Σεϊτανίδης (20/11/2019 09:49) α) Υποψήφιοι ανακηρύσσονται στο Πρωτοδικείο. Όλοι οι άλλοι σχεδιάζουν, συζητούν (επιτρέψτε μου, στ...

Μητροπολίτης και δήμαρχος καταδικάζουν τις γελοιότητες
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@17.16 Είναι εξαιρετικά επικίνδυνο πράγμα η γενίκευση. Ένας τύπος που έγινε ιερέας έκανε κάτι κατακριτέο από όλους μας, άρα "από αρχαιοτάτων...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@16.59 Στο ρεπορτάζ μου επιμένω. Τουλάχιστον δυο συμπολίτες μας του αστικού χώρου, από το χώρο των επιχειρήσεων κι από το χώρο της ιατρικής,...

Ας του πει κάποιος...
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@22.50 Έτσι είναι, αν έτσι νομίζεις, λέει ο Πιραντέλλο (ναι, μέσα δεξιά στην Αταλάντα παίζει). Ξαναγράφω, γιατί είναι αποδεδειγμένο ότι δε...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Δεξιός
ΚΚΕ το κόμμα του χαφιέ... Φέρτε τα ΚΝΑΤ εργατοπατέρες του Περισσού!...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Δηλαδή
το Βούρο ήδη τον προσπεράσαμε και πάμε παρακάτω, χαχαχα...

Ας του πει κάποιος...
Xρήστης: @Διαμαντής Σεϊτανίδης
Εγώ γράφω για τα χάλια και την προπαγάνδα της δικής σου δημοσιογραφίας και εσύ μου γράφεις κατεβατά περί οπαδών και χούλιγκαν της ΑΕΚ. Δηλαδ...

Ας του πει κάποιος...
Xρήστης: @Ραμπεσατρατανά (19/11/2019 10:22)
Εγώ αναφερθηκα στον πόλεμο κατά του Βούρου με αστεία επιχειρήματα. Τις γελοιότητες που γράφεις για σύγκριση που κάνω με τοπικά σάιτ που ακρ...

Μητροπολίτης και δήμαρχος καταδικάζουν τις γελοιότητες
Xρήστης: Ανώνυμος
Ιερέας, σου λέει. Tον λένε έτσι γιατί το λειτούργημα του δεν είναι απλώς κοινωνικό, αλλά ιερό. Θεϊκό. Υπηρέτης, λέει, του Θεού ο παπάς με τα...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Κουκουές
Δεκτή η συγγνώμη. Σιγά το αμάρτημα. Το θέμα είναι να μην σας χρησιμοποιούν για να διαδίδουν τις παρόλες τους ο καθείς. Ποιος σοβαρός επιχειρ...

Κινηθείτε, όσοι είστε εν δυνάμει υποψήφιοι...
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@15.47 Ξαναλέω ότι αυτή την εντύπωση αποκόμισα. Αν κάνω λάθος ξαναζητώ συγνώμη. ...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©